Friday, May 8, 2009

Pelopor gRUNCE/pUNK aLTERNATIVE



Istilah GRUNGE muncul pertama kali pada awal tahun 90′an ketika Nirvana melancar lewat singlenya Smeel Like Teen spirits. Grunge merupakan perpaduan antara Heavy Metal dengan Punk dengan dasar bunyi yang muncul ala the Stooges dan Black Sabbath. Meskipun bunyi gitarnya mirip muzik metal 70′an, tetapi estetika Grunge jauh berbeza dari muzik metal lain. Lirik dan muziknya lebih mengarah ke punk dan idealisme indie seperti aliran American Hardcore awal ‘80an.

Berikut merupakan tiga band Grunge yang di nilai berpengaruh besar dalam perkembangan aliran tersebut iaitu di antaranya Nirvana, SoundGarden dan Pearl Jam(ketiganyaterbentuk di Seattle, Washington) yang kerap di jadikan acuan bagi pengusung grunge yang lain seperti Stone Temple Pilots, CandleBox, SilverChair, Everclear, Bush dan Seven Mary Three.


Grunge (kadang kala dkenali sebagai Bunyi Seattle) merupakan genre muzik rock alternatif yang diilhamkan dari punk hardcore, muzik heavy metal, dan rock indie. Grunge dicipta pada pertengahan-1980s oleh kumpulan dari negeri Washington, terutamanya dari kawasan Seattle.

Ia berjaya dari segi perdagangan pada pertengahan tahun 1990-an, disebabkan tertubuhnya kumpulan Nirvana (Nevermind) dan Pearl Jam Ten -Pearl Jam album. Genre ini dberkait rapat dengan Generation X di Amerika Syarikat, kerana kepopularan genre dan penggunaan istilah generasi timbul serentak.[1] Grunge adalah definasi awal fenomena muzik 1990-an, yang membezakan muzik rock 1990-an dari 1980-an.

Muzik Grunge bercirikan muzik gitar elektrik "kotor-dirty", strong riffs, dan dram yang kuat. Bunyi kotor disebabkan pengunaan meluas pengherot gitar yang kuat (heavy guitar distortion), kotak fuzz dan bunyi sua balas (Audio feedback). Ia juga terhasil dari pertukaran stail dalam kaedah piwaian memainkan rock punk. Grunge menggabung unsur pung keras dan heavy metal menjadi satu bunyi, sungguhpun kadang-kala ia dimainkan dengan penekanan pada salah satu darinya. Kumpulan Grunge terkenal kerana mentaliti dan atitud punk, dan muzik ini berkongsi dengan muzik punk dari segi bunyi kasar, tempo kencang, dan penyampaian vokal. Bagaimanapun, grunge turut membabitkan tempo lebih perlahan, (dissonant harmonies), dan peralatan rumit menyamai heavy metal.

Nirvana dianggap berjasa dalam mempopularkan punk, post punk dan indie rock sehingga aliran tsb menjadi mainstream di Amerika.Sound Nirvana sendiri mirip Black Sabbath dan Cheap Trick dengan pengaruh dari band-band indie rock seperti The Vaselines dan Meat Pupppets. Jadilah musik Nirvana yang berideologi indie dengan melodi pop dan distorsi heave metal.

Sejarah Nirvana di awali oleh pertemuan Kurt Cobain(Guitar/Vocal) dan Krist Novoselic(Bass) lewat Buzz Osboume(leader dari grup The Melvins) di Aberdeen(dekat Seattle) pada tahun 1985. Meski memiliki latar belakang keluarga yang berbeda(keluarga Krist cukup harmonis sedangkan orang tua Kurt telah bercerai), mereka sama-sama menyukai musik hardcore punk. Kurt yang pernah gabung dengan band Punk yang bernama Fecal Matter kemudian membentuk Stiff Woodies bersama Krist. Waktu itu Kurt main drum dan krist pegang bass. Posisi

Gitar dan vocal diisi oleh pemain tambahan sebelum Kurt memutuskan untuk menjadi gitaris sekaligus vocalis. Bersama drumer Aaron Burkhart, nama Stiff Woodies di ganti menjadi Skid Row, lalu di ubah lagi pada tahun 1987 menjadi Nirvana setelah setahun sebelumnya Aaron Burkhart keluar dan digantikan oleh Chad Channing. Nirvana kemudian membuat sepuluh demo bersama produser Jack Endino yang menawarkan demo tsb ke Jonathan Poneman, salah satu pendiri label Sub Pop(bareng Bruce Pavitt). Di bulan Desember 1988, Nirvana pun melancarkan single pertama lewat Sub Pop yang berjudul Love Buzz milik kelompok rock tahun 70′an asal Belanda, Shocking Blue. Single ini cukup sukses sehingga Nirvana langsung melancarkan debut album yang pertama yaitu Bleach(1989) dengan biaya hanya 600 dollar. Perlahan tapi pasti Bleach menjadi hit di radio-radio di kampus dan Nirvana secara konsisten mengadakan tour bersama gitaris kedua yaitu Jason Everman meski namanya di tulis di sampul kaset tetapi tidak main di satu lagupun. Jason kemudian meninggalkan Nirvana dan bergabung dengan Soundgarden kemudian Mindfunk.Bleach terjual sekitar 35.000 keping dan menjadi album favorite di kampus-kampus. Setelah melancarkan single Sliver, Dive bersama Butch Vig dan drumer Mudhoney, Dan Peters, Dave Grohl(ex hardcore band, Scream) masuk dan menjadi drumer tetap di Nirvana. Mereka lalu menggarap album keduanya yang bertajuk Nevermind di bawah label raksasa iaitu Geffen Records yang di lancar pada September 1991, setelah tour ke Eropah bareng Sonic Youth.

Lagu empat chord yang berjudul Smell Like Teen Spirits single dari album Nevermind ternyata meraih sukses berat. Videonya terus menerus diputar di salah satu stesyen music MTV dan menerobos Top Ten AS. Ditangga album Nevermind bahkan mengalahkan album milik Michael Jackson(Dangerous) dan sekaligus meraih triple platinum. Bukan hanya dunia industri musik yang di kejutkan oleh kehebatan tersebut, tetapi juga Nirvana sendiri. Mereka tampaknya tidak bersedia untuk menerima kejayaan tersebut. populariti membuat ketiganya tertekan dan mulai berkelakuan aneh dengan aksi panggung yang selalu di akhiri dengan kemusnahan alat-alat musik yang ada di pentas. Tekanan ini juga membuat Kurt dekat dengan ubat sialan itu. Pernikahan Kurt dengan Courtney Love(Hole) tahun 1992, tidak memperbaiki keadaan. Kurt semakin kecanduan ubat, Love bahkan di kabarkan juga mengkonsumsi ubat-ubat sialan itu pada saat hamil putri mereka, Frances Bean. Masalah pribadi membuat Nirvana tidak menggarap album baru, sebagai gantinya mereka melancar Incestiside(1992) yang merupakan kumpulan-kumpulan single lama. Baru di tahun 1993 mereka melancar album In Utero bersama produser. Kesuksesan Nirvana Nirvana tidak diikuti dengan kesembuhan Kurt, Kurt semakin tenggelam dalam depresinya dan beberapa kali berusaha untuk bunuh diri. Puncaknya, Kurt dikabarkan meninggal akibat bunuh diri dengan menembakan kepalanya sendiri pada bulan April 1994. Kematian Kurt membuat Krist dan Dave memutuskan untuk membubarkan Nirvana. Sebelumnya, mereka merencanakan melancar album MTV Unplugged(1994) dan From Muddy Banks of the Wishkah(1996) secara live version. Dua mantan personel Nirvana kemudian membentuk grup baru. Krist membentuk trio Sweet 75 dan Dave menjadi Gitaris dan vocalis Foo Fighters.

No comments:

Post a Comment